انجمن‌های تخصصی دروس حوزه علميّه قم http://forums.1zekr.com
اين است كه برده با مالك خود قرار داد منعقد می‏كند كه با پرداخت وجهی‏
آزاد شود . در قرآن تصريح شده كه اگر چنين تقاضائی از طرف برده شد و در
آنها خيری تشخيص داديد ، يعنی ايمانی در آنها تشخيص داديد ( يا اگر
تشخيص داديد كه می‏توا ند خود را اداره كند و بيچاره نمی‏شود ) تقاضای او
را بپذيريد و سرمايه‏ای هم از ثروت خود در اختيار او بگذاريد . " استيلاد
" اين است كه كنيزی ازمالك خود حامله شود . اينچنين زن بعد از فوت‏
مالك قهرا در سهم فرزند خود قرار می‏گيرد و چون هيچكس مالك عمودين خود
نمی‏شود خود به خود آزاد می‏گردد .
. 8 كتاب الاقرار . اقرار به حقوق قضائی مربوط است . يكی از موجباتی‏
كه حقی را بر انسان ثابت می‏كند اقرار خود او است . اگر كسی بر ديگری‏
ادعا كند كه فلان مبلغ از او طلبكار است بايد دليل و شاهد اقامه كند ،
اگر شاهد و دليلی نداشته با شد ادعايش مردود است . اما اگر خود آن‏
ديگری يك نوبت اقرار كند به اينكه مديون است ، اين اقرار جای هر شاهد
و دليلی را پر می‏كند . اقرار العقلاء علی انفسهم جائز .
. 9 كتاب الجعاله . " جعاله " از نظر ماهيت شبيه اجاره انسانها
است . اجير گرفتن انسانها به اين نحو است كه انسان كارگر يا صنعتگر
مشخصی را اجير می‏كند كه در مقابل فلان مبلغ مزدی كه می‏گيرد فلان عمل معين‏
را انجام دهد . ولی در " جعاله " شخص معينی اجير نمی‏شود بلكه صاحب‏
كار اعلان عمومی می‏كند كه هر كس فلان كار را برای من انجام دهد فلان مبلغ‏
به او می‏پردازم .