انجمن‌های تخصصی دروس حوزه علميّه قم http://forums.1zekr.com
كه كاشف قول پيغمبر يا امام است .
اما از نظر علماء اهل تسنن اجماع اصالت دارد . يعنی اگر علماء اسلامی (
و به اصطلاح اهل حل و عقد ) در يك مساله در يك زمان ( هر زمانی ولو زمان‏
ما ) وحدت نظر پيدا كنند حتما نظرشان صائب است . مدعی هستند كه ممكن‏
است بعضی از امت خطا كنند و بعضی نه ، اما ممكن نيست همه بالاتفاق خطا
نمايند .
از نظر اهل تسنن توافق آراء همه امت در يك زمان در حكم وحی الهی است‏
، و در حقيقت همه امت در حين توافق در حكم پيغمبرند كه آنچه بر آنها
القاء می‏شود حكم خدا است و خطا نيست .

عقل

حجيت عقل از نظر شيعه به اين معنی است كه اگر در موردی عقل يك حكم‏
قطعی داشت ، آن حكم به حكم اينكه قطعی و يقينی است حجت است .
اينجا اين پرسش پيش می‏آيد كه آيا مسائل شرعی در حوزه حكم عقل هست تا
عقل بتواند حكم قطعی درباره آنها بنمايد يا نه ؟ ما به اين پرسش آنگاه‏
كه به تفصيل درباره كليات مسائل علم اصول بحث می‏كنيم پاسخ خواهيم گفت.
گروه اخباريين شيعه چنانكه قبلا هم بدان اشاره كرديم عقل را به هيچ وجه‏
حجت نمی‏شمارند .
در ميان نحله‏های فقهی اهل تسنن يعنی مذاهب حنفی ، شافعی ، مالكی ،
حنبلی ، ابوحنيفه قياس را دليل چهارم می‏شمارد . از نظر حنفيها منابع فقه‏
چهار است : كتاب ، سنت ، اجماع ، قياس .