انجمن‌های تخصصی دروس حوزه علميّه قم http://forums.1zekr.com

اجماع محصل و اجماع منقول

اجماع - چه به گونه‏ای كه اهل تسنن پذيرفته‏اند و چه به گونه‏ای كه شيعه‏
بدان اعتقاد دارد - بر دو قسم است : يا محصل است يا منقول . اجماع محصل‏
يعنی اجماعی كه خود مجتهد در اثر تفحص در تاريخ و آراء و عقايد . صحابه‏
رسول خدا يا صحابه ائمه يا مردم نزديك به عصر ائمه ، مستقيما به دست‏
آورده است .
اجماع منقول يعنی اجماعی كه خود مجتهد مستقيما اطلاعی از آن ندارد ،
بلكه ديگران نقل كرده‏اند كه اين مساله اجماعی است . اجماع محصل البته‏
حجت است ، ولی اجماع منقول اگر از نقلی كه شده است يقين حاصل نشود
قابل اعتماد نيست . عليهذا اجماع منقول به خبر واحد حجت نيست ، هر چند
سنت منقول به خبر حجت است .

عقل

عقل يكی از منابع چهارگانه احكام است . مقصود اين است كه گاهی ما يك‏
حكم شرعی را به دليل عقل كشف می‏كنيم . يعنی از راه استدلال و برهان عقلی‏
كشف می‏كنيم كه در فلان مورد فلان حكم و جوبی يا تحريمی وجود دارد ، و يا
فلان حكم چگونه است و چگونه نيست .
حجيت عقل ، هم به حكم عقل ثابت است ( آفتاب آمد دليل آفتاب ) و هم‏
به تأييد شرع . اساسا ما حقانيت شرع و اصول دين را به