انجمن‌های تخصصی دروس حوزه علميّه قم http://forums.1zekr.com
يك نفر طلبكار يا مدعی طلبكاری عهده‏دار دين او می‏شود و از او به اصطلاح‏
ضمانت می‏كند . درباره حقيقت " ضمان " ميان فقه شيعه با فقه سنی‏
اختلاف است . از نظر فقه شيعه ضمان " نقل دين از ذمه مديون به ذمه ضامن‏
" است ، يعنی پس از ضمان ، شخص طلبكار حق مطالبه از مديون اولی را
ندارد ، فقط حق دارد از ضامن مطالب كند . البته ضامن اگر به تقاضای‏
مديون ضمانت كرده باشد می‏تواند پس از پرداخت به طلبكار ، از مديون‏
استيفا كند . ولی ازنظر فقه اهل تسنن ، ضمان " ضم عهده‏ای بر عهده ديگر
" است ، يعنی پس از ضمان ، طلبكار حق دارد كه از مديون اولی مطالبه‏
كند و يا از ضامن . " محقق " در ضمن " كتاب ضمان " احكام باب حوالة
و باب كفالة را هم ذكر كرده است .
. 6 كتاب الصلح . در اين كتاب احكام مصالحه بيان می‏شود . مقصود از
صلح در اينجا غير از صلحی است كه در كتاب جهاد بيان می‏شود . صلح كتاب‏
جهاد درباره قراردادهای سياسی است و كتاب الصلحی كه در باب عقود ذكر
می‏شود مربوط به امور مالی و حقوق عرفی است ، مثل اينكه دينی كه ميزانش‏
مجهول است به مبلغ معينی صلح می‏شود . صلح معمولا در مورد دعا وی و
اختلافات واقع می‏شود .
. 7 كتاب الشركة . شركت يعنی اينكه مالی يا حقی به بيش از يك نفر
تعلق داشته باشد . مثل اينكه مثلا ثروتی به فرزندان به ارث می‏رسد كه‏
مادامی كه قسمت نكرده‏اند با يكديگر شريكند ، ومثل اينكه دو نفر مشتركا
اتومبيل يا اسب يا زمينی را می‏خر ند ، و يا احيانا